1. Ophogen van het kwaliteitsniveau (borgniveau/handhavingsniveau) van de Korrewegwijk, zowel op het gebied van fysiek beheer (groen & grijs), verkeer, sociaal en arbeidsmarktbeleid.
◦ Zwerfvuil team upgraden (opleiding en scholing) naar buurtbeheerders (volgens CAO betaald) die ook meldingen doen van verstoringen (zoals zwerffietsen en sloten, afval dumping op binnenterreinen, hekken en lantaarnpalen die niet periodiek schoongemaakt worden of onderhouden, loszittende stoeptegels, etc.)
◦ Voor wie het fysiek zelf niet kan, 4x per jaar gratis ophaal van grofvuil bij bewoners vanaf huis (uit de schuur, kelder, zolder of tuin). Is het meer dan een bakfiets lading vol, of zware grote goederen die moeilijk zijn te transporteren per bakfiets, transport per bus, anders per bakfiets. Kleine hoeveelheden goederen kunnen zolang er plek is, bijgevelerd worden zonder dat de afvalpas hoeft te worden gescand. In beginsel is dat onbeperkt, het hangt slechts af van de capaciteit die er nog over is in het busje of de bakfiets. Per aanlevering hoeft maar 1 afvalpas te worden geregistreerd (alleen van degene die het meeste aanlevert).
◦ Vrijwilligers (bewoners) betrekken bij grofvuil dienstverlening tot max. 5 uur per week met onkosten vergoeding en vrijwilligersvergoeding om andere bewoners te assisteren met zelf wegbrengen.
◦ Wie het wel zelf kan, gratis uitleen van de transportmiddelen (bakfiets, aanhangwagen, busje) en tilgereedschappen.
◦ Assistering en informering van bewoners over de mogelijkheden om afval kwijt te raken, of soms het helpen met tillen (bijv. een wasmachine of koelkast die op afgesproken tijdstip aan de straat moet worden gezet).
2. Verbeteren van de inspraak en zeggenschap van de bewoners in de Korrewegwijk op de aandachtsgebieden:
◦ Gemeentelijk beleid (fysiek beheer, verkeer, veiligheid, sociaal, werk)
◦ Huurrechten (betrekken van bewoners bij beleid & beheer, invloed op het beleid van de corporatie)
◦ Arbeidsmarkt beleid (meer arbeidsgerelateerde projecten die doorbegeleiden naar of onderdeel zijn van volwaardig betaald werk danwel zinvol vrijwilligerswerk, wegwerken van achterstanden tot toeleiding tot de arbeidsmarkt via actief aanbod van arbeidsmarktgerelateerde cursussen en trainingen, wekelijks spreekuur van arbeidsmarkt consulent, vakbondsspreekuur)
3. Bewoners & huurders opbouw organen
◦ Weer opbouwen van een bewoners en huurders belangen organisatie op het niveau van straat (& binnenterrein), buurt en wijk. Het bewoners inspraak gedeelte valt onder de wijk bewoners belangen organisatie, het huurders gedeelte onder de resp. corporatieve huurders belangen organisaties.
◦ Een permanent kantoor en secretariaat voor de bewoners organisatie en voor de huurders organisatie, evt. in combinatie met een sociale functie op die locatie (vergelijkbaar met de functie van de Michi Noeki in de Oosterparkwijk/Wielewaalplein) en functies zoals spreekuur wijkbeheer, buurtconciërge, bewoners consulent en politie, wij team etc.
◦ Uitgeven van straat- en buurt informatie brieven (nieuwsbrieven) bezorgd aan alle bewoners als geadresseerde post (bewoners zouden dan lid moeten worden van een wijkvereniging om geadresseerde post te kunnen ontvangen). Zolang dat er niet is, verspreiden als ongeaddresserde post en uitdelen aan bewoners op straat en via het buurthuis. ◦ De wijkkrant in beperktere oplage en niet meer thuis bezorgd (scheelt veel druk en bezorgkosten), maar op verschillende locaties in de wijk beschikbaar (floreshuis, gebouw KAR, groenhuis, diverse winkels bij alle drie winkelcentra).
◦ Bestaande wijk- of buurtorganisaties en huurders organisaties in de wijk op termijn laten samensmelten tot één organisatie (wijkvereniging die georganiseerd is op straat, buurt en wijkniveau zowel voor de bewoners belangen als de huurders belangen) om het overleg in de wijk en de inspraak en zeggenschap van bewoners te verbeteren.
4. Wijk- en buurt festivals (wijkdag, buurt & straat dag) ◦ Jaarlijks wijkfestival rond Floresplein met informatie aanbod van alle wijkinstellingen/organisaties met braderie, rommelmarkt, hapjes en muziek/cultuur aan het begin van het seizoen (september/oktober). ◦ Verspreid over het jaar straat- of buurtdagen om de sociale samenhang in de buurt en straat te verbeteren. Met name straten en buurten met grote doorstroming en waar meer fysiek en sociaal beheer nodig is.
5. Jaarlijks bewoners overleg (gemeentelijke inspraak) – alleen voor bewoners (of toehoorders op uitnodiging)
6. Jaarlijks huurders overleg (beleid & beheer van de corporaties en verhuurders) – alleen voor huurders (of toehoorders op uitnodiging)
7. Jaarlijks overleg met de wijkinstellingen (WIJ team, floreshuis, groenhuis, etc.) – alleen voor bestuurders van de wijkorganisatie en bestuurders van de wijkinstellingen (of toehoorders op uitnodiging)
8. Jaarlijks gemeenteraadsoverleg (uitnodigen van gemeenteraads leden en/of wethouders) – overleg tussen bestuurders van de wijkorganisatie en gemeenteraadsleden resp. wethouders, maar wel publiek toegankelijk en openbaar aangekondigd (wijkwebsite en wijkkrant en andere buurt media).
9. Gemeente en corporaties uitdagen om beter beheer te voeren. Als zij werk laten liggen (niet uitvoeren) wat wel tot hun taak behoort, en na diverse meldingen dat niet wordt gedaan, doet de bewoners organisatie dat zelf en stuurt de rekening van de uitvoeringskosten naar gemeente cq. corporatie, en rekent daarvoor hetzelfde bedrag als de gemeente of corporatie anders zelf kwijt zou zij
Comments