O
p dinsdag 17 september 2024 vond in het Floreshuis een bijeenkomst plaats over de Gerrit Krolbrug en de toegangswegen. Hierbij waren vertegenwoordigers van Rijkswaterstaat (RWS), de heer Ryan Lievaart, de gemeente Groningen (Niels Keissen), en het Platform Gerrit Krolbrug, waar het Wijkoverleg Korrewegwijk (WOK) aan deelneemt, aanwezig. Rijkswaterstaat heeft een mooie animatievideo gemaakt over dit project, maar deze is helaas nog niet vrijgegeven.
Er werden klachten besproken over de klepperende platen in de hellingbanen. Firma Hollandia heeft hieraan gewerkt en het probleem lijkt verholpen. Echter, er zijn meldingen binnengekomen dat hulpdiensten, noodvoertuigen en motoren regelmatig gebruikmaken van de hellingbanen, wat niet de bedoeling is. De hellingbanen zijn hier niet op berekend.
Aan de Hunzekant heeft archeologisch onderzoek plaatsgevonden, en binnenkort start ook een onderzoek aan de Korrewegkant, voorafgaand aan de bouw van de nieuwe brug. Er is een gasleiding aan de Hunzekant die door de Gasunie verlegd moet worden, maar de vergunning hiervoor is nog niet rond. Dit is essentieel voor de bochtverruiming, zodat schepen veilig door het kanaal kunnen varen. Op 29 oktober 2024 vindt er een gesprek plaats tussen de Gasunie, Rijkswaterstaat en de gemeente Groningen.
Wanneer de bouw van de nieuwe Gerrit Krolbrug begint, worden de hellingbanen verplaatst naar de Busbaanbrug. Er is echter vervuilde grond aangetroffen op het van Simmerenterrein, waar de hellingbanen zouden komen. Er moet worden beslist of deze grond eerst gereinigd moet worden. Dit onderwerp komt in het voorjaar van 2025 in de Gemeenteraad aan bod. Het is nog de vraag of er moties zullen volgen.
Er is ook een wandelpad gepland langs het kanaal, dat onder de nieuwe brug doorloopt. Dit ziet er veelbelovend uit. Daarnaast zullen er enkele bomen in de buurt van de brug worden gekapt om ruimte te maken voor de bouw, maar er worden ook nieuwe bomen aangeplant.
Een andere vraag die werd gesteld, is of de nieuwe brug enkel voor fietsers en wandelaars moet worden ingericht. Dit wordt een beslissing van de gemeente Groningen. Voor automobilisten zal dit wellicht geen schok zijn, aangezien zij al enkele jaren geen gebruik meer kunnen maken van de brug. Toch is het belangrijk dat er voor hulpdiensten en in noodgevallen een uitwijkmogelijkheid blijft voor auto's.
De verwachting is dat het aantal auto's dat gebruikmaakt van de brug zal dalen van ongeveer 4000 naar 2000. Tegelijkertijd zal het aantal fietsers toenemen van 15.000 naar 18.000. De fietspaden van de Korreweg Fietsstraat worden breder gemaakt, zodat snellere fietsers gemakkelijk langzamere fietsers kunnen inhalen.
De ligplaatsen van schepen tegenover de wijk Van Starkenborgh zullen verdwijnen, en er wordt gezocht naar een alternatieve locatie. De vaarsnelheid van schepen in het gebied rond de Gerrit Krolbrug blijft beperkt tot 9 kilometer per uur, om de ligplaatsen van woonschepen op het Boterdiep en het Oosterhamrikkanaal en de oeverbescherming te beschermen. In andere delen van het kanaal mogen schepen maximaal 12 kilometer per uur varen.
Voor meer informatie of updates kun je altijd terecht op onze website:
Comments